Varför är det viktigt för företag att ha en språkstrategi?

Våren är här. Äntligen har snön smält (åtminstone på Västkusten) och vi går mot ljusare tider. Detta nyhetsbrev innehåller tips för dig och ditt företag om hur språket kan påverka era kunders beteende. Vi tittar även närmare på vilken betydelse Tyskland och Frankrike har haft för vårt Valborgsfirande. Trevlig läsning!

Vad är en språkstrategi?

Språk är en viktig faktor för att skapa en relation med mottagaren. Kommunikation bygger bland annat på ömsesidighet, och när en marknadsföringstext är skriven på läsarens modersmål leder det till positiva associationer och bättre igenkänning hos publiken. Att jobba taktiskt med en språkstrategi är en förebyggande åtgärd för att underlätta expansion till nya marknader och eliminera kommunikationshinder.

Auktoriserade Språkbildares Riksorganisation har skrivit en rapport i ämnet. Där konstateras att alltför för få svenska företag har en ordentlig språkstrategi och därför missar exportkontrakt. En språkstrategi är, enligt rapporten, en kombination av olika åtgärder som ett företag kan vidta när man vill nå och bearbeta nya exportmarknader. Det kan bland annat vara:

  • Språkutbildning
  • Rekrytering av modersmålstalare 
  • Erbjuda utländska studenter praktik 

  • Anlita professionella översättare

 
Språkstrategi gynnar affärerna!
Under de många år som Språkbolaget har hjälpt företag att nå sina kunder på deras modersmål har vi sett att korrekt och kvalitativ översättning gynnar affärerna. Språk är viktigt när affärer skall genomföras. En felaktig översättning som kunden läser kan påverka ett varumärke negativt. Att översätta marknadsmaterialet kan å andra sidan hjälpa företaget att växa och vinna nya kunder på nya marknader.

Språkbolaget tipsar

  1. Att tala kundens språk skapar värde i er relation. Det skapar även trovärdighet och större varumärkeslojalitet.
  2. Om dina texter är översatta till kundens modersmål stannar kunden längre och genomför hellre ett köp.
  3. Oavsett kultur och intressen väljer människor hellre att köpa på sitt eget språk.
  4. Kunden känner sig tryggare när transaktionen sker i deras egen valuta och när betalningsmetoderna är kopplade till modersmålet. Även om priset skiljer sig från en annan aktör på marknaden är chansen större att man köper från en sida på sitt modersmål.
  5. Du får ett försprång framför konkurrenter som inte har en språkstrategi.

Att ha en klar språkstrategi är viktigt för ett företag för att veta och effektivt kunna planera vilka språk marknadsmaterialet ska kommuniceras på. Det gynnar affärerna i företaget och ger ofta en ökad försäljning.

DEt kommer mera...
 

Hon har gjort 80/20-regeln till skön konst

Läs Svea Ekonomis artikel om hur Språkbolagets vd arbetar med 80/20-regeln och varför den är användbar för alla företagare som vill uppnå tillväxt och förbättringar.

 

Tyska traditioner lever vidare

Valborgsmässohelgen, 27 april till 1 maj, innehåller både brasor och förstamajtåg. Valborgsmässoafton infaller den 30:e april. I Sverige firar vi den som vinterns sista dag och vi välkomnar våren. Valborg är en mycket gammal högtid som kom till Sverige från Tyskland under medeltiden. Den firar vi med majbrasor eller som i Göteborg, med en kortege, som Chalmerstraditionen erbjuder.

En tradition med franska rötter


I Göteborg är Chalmerskortegen en årlig tradition på Valborg. Kortegen är ett karnevalståg som slingrar sig runt gator och torg – en riktig folkfest där publiken flockas för att få en skymt av årets spex. Faktum är att kortegen är en tradition som sträcker sig långt tillbaka i tiden, till ett tidigt 1900-tal, då Chalmers tekniska högskola ville visa hur dåliga förhållanden studenterna hade. Idag handlar inte tåget längre om det, utan har istället utvecklats till en festlig tradition där man får följa chalmeristerna när de driver med nyheter, kändisar och visar upp tekniska nummer.

Språkbolaget på Sociala medier!
Gå in och följ oss på våra sociala medier. Vi finns på LinkedIn, Facebook, Twitter och på Instagram. Klicka er vidare dit för att lära känna oss bättre och för att se hur vi arbetar. Ses där!

Redaktör
Jakob Frisk
Telefon: 031-60 40 96
frisk@sprakbolaget.se