Skriv en säljande blogg
 

Sprakbolaget_dator_text blog

Många företagare har upptäckt att det kan vara effektivt att marknadsföra sig med en blogg, som ligger på webben och automatiskt delas i sociala medier och nyhetsbrev. Meningen med bloggen är att stärka varumärket och i förlängningen öka försäljningen. Men för att det ska fungera krävs att den är så trevligt skriven att kunder och andra intressenter verkligen vill läsa den, helst till slutet. 
 
Bloggen kan vara personlig och handla om dig eller någon annan på firman, och berätta historier om vad som händer på företaget. Eller innehålla information som dina kunder har nytta av – eller en kombination av dessa. 
 
Klarar du att skriva bloggen själv kan den bli ett billigt och uppskattat marknadsföringsverktyg som kunderna väntar på att få läsa. Men frågan är ju vad menas med ”trevligt skriven”.


En bra blogg publiceras någorlunda regelbundet och är skriven på ett sätt att läsaren känner igen sig i från gång till gång. Den ska inte komma för ofta – låt folk längta efter den. Men inte heller för sällan, då glöms den bort. Varje vecka eller var fjortonde dag är ett förslag. 
 
Arbetet med bloggen börjar redan innan den första meningen skrivs. Vad vill du säga? Varför vill du säga det? Ska hela budskapet sägas rakt ut? Eller finns kanske någon del som du vill linda in? Tänk på att du inte kan berätta om andra än dig själv, vare sig kunder, leverantörer eller anställda, utan att fråga dem först. Om du nämner andra – gör det respektfullt.

Hur man skriver
 

Låt oss börja med början – det svåraste för ovana skribenter. Här är två vanliga misstag: 
 
1)    Inleda med att skriva om vädret. Eller att det är jul. Det vet alla redan, så avstå. 
2)    Inleda med att skriva om hur man själv mår just nu. Glad, ledsen, sur. Det bryr sig inte läsaren om, så avstå. 
 
Bättre att börja med något som signalerar aktivitet. Här är några förslag: 
 
• Restaurangens nya terrass är invigd, kom och drick rosé i solen!
• De impregnerade bräderna har kommit in. Ni som har beställt, välkomna att hämta. 
• Nu har alla salongens frisörer varit på kurs, varför inte pröva en ny frisyr?
• Bara tre exemplar kvar av de nya byxorna med extra vidd. Passa på!
• Nästa vecka börjar vår nya it-konsult. Hon är specialist på digitalisering. 
• Vårt företag har nu hjälpt fem kunder att få riskkapital. 
   

Fortsättning följer
 

Efter inledningen fortsätter man med att berätta historien bakom. Det kan vara något i den här stilen: 
 
• Jag byggde själv terrassen med hjälp av Lasse, pensionerad snickare tillika en av restaurangens bästa kunder.
• Läs vidare så får du ritning och konkreta råd om hur du bygger din egen solstol. 
• Frisörkursen var den bästa jag har varit på. De nya hårfärgerna är både klimatsmarta och snygga. 
• Vi som jobbar i butiken vet själva av erfarenhet hur svårt kan vara att hitta byxor med vidd i benen. Det här märket är räddningen för alla oss som inte är supersmala. 
• Välutbildade it-konsulter växer inte på träd. Nu kan vårt företag erbjuda fler kvalificerade tjänster.
• Bristen på riskkapital till småföretag är skriande i Sverige. Men genom att samarbeta med vårt finansföretag får du tillgång till ett värdefullt nätverk. 
 
Sedan är det bara att brodera ut texten. Låt den inte bli för lång. 3 000 tecken kan vara ett riktmärke.

Humor och ironi
 

Humor är alltid uppskattat, men kan vara svårt att hantera i skrift för den som inte har vanan inne. Trösten är att övning ger färdighet. Skrivandet är som att spela piano – ju mer du gör det, desto lättare går det. Det är viktigt att aldrig försöka vara rolig på någon annans bekostnad. Om du vill driva med någon, använd dig själv. Gör dig aldrig lustig över konkurrenter. Tvärtom – ge dem. Då framstår du som generös, vidsynt och trygg med dina egna produkter och tjänster. 
 
 Ironi är däremot nästan alltid fel i skrift. Det gör sig bäst i tal, där orden kan åtföljas av minspel som blinkningar eller gester som tydligt visar att du egentligen menar tvärtom. De flesta läsare kommer att missa ironin i skrift, vilket kan slå tillbaka mot dig. 
   

Personligt eller privaT
 

Personligt är positivt, medan det privata inte hör hemma i en blogg som ju är tänkt att läsas av okända. Så gör ju influencers? tänker du kanske. Visst – men deras privatliv är deras kärnverksamhet. De allra flesta företagare har ett helt annat fokus.  
 
Skillnaden är att det privata enbart rör dig, medan det personliga utgår från dig, men berör även andra. Som exempel: Det är helt okej att konstatera att börsen har gått ner (läsaren förstår att du har förlorat på det, men många är drabbade), men det kan vara ofördelaktigt att avslöja att du exempelvis inte tar ut någon lön från företaget. Det är för privat. 
 
Ett tips för den som vill börja blogga är att göra det utan att publicera. Skriv en blogg varje vecka i ett par månader, och läs upp den högt för någon närstående. Då hör du själv hur ditt skrivande utvecklas. Snart upptäcker du att du vågar du skicka ut den i cyberrymden.  
  

Översättningar av bloggtexter
 

Har du kunder och andra intressenter i andra länder, överväg att låta översätta bloggen till fler språk. Du kan ha ännu större behov av att stärka ditt varumärke och öka din försäljning utomlands. Även om du enbart har leverantörer utomlands kan det vara värdefullt för dem att följa vad som händer i din verksamhet. Du är ju deras kund. 
 
Apropå humor och ironi: Både i svenskan och i andra språk är det vanligt att använda roliga ordvändningar, men tänk på att det kan bli svårt i översättningen till andra språk. Bättre då att vara så rak som möjligt, och försöka berätta själva historien med humor. I översättningar går ironin ofta bort helt och hållet. 

© Språkbolaget 2021
Publicerad: 2021-06-10

Text:
Ingrid Kindahl
 

läs mer: