Kallprat blir till varma relationer

Kallprat är en del av vår vardag, men alltför ofta kan det känns som att tungan fastnat i gommen. Man kan helt enkelt inte ta sig förbi det första stapplande samtalet om vädret. 

Det viktiga småpratet – boktips

När vi för några år sedan flyttade till vår nuvarande lägenhet blev jag överraskad över att alla grannar hejade glatt och önskade oss välkomna till huset. 
 
Först blev jag väldigt förvånad eftersom vi kom från ett boende där man inte alls hälsade på varandra. Efter en tid vande jag mig och nu känns det helt naturligt och väldigt trevligt. I dag pratar jag ofta med grannarna i hissen och det skulle kännas konstigt att inte göra det. 
 
Det här har också lett till att jag själv numera gör en ansträngning att hälsa och prata med främlingar, men med blandat resultat. Det händer att det blir en trevlig konversation, men det har också hänt att jag mötts av ett kort svar och en blick som jag tolkar som att personen tycker att jag är lite konstig. I kallpratssammanhang, speciellt om man inte gillar det särskilt mycket, kan det vara lätt att bli självkritisk och tänka att jag kanske inte är särskilt rolig att prata med. 
 
Detsamma gäller med att ge och ta komplimanger. Det tycker jag är lätt, men när det uppstår en obekväm tystnad har jag svårt att uthärda. Hjärnan rusar och jag vill bara komma på något, vad som helst, att säga. Snabbt. Jag blev därför jätteglad när jag hittade boken ”Och bilen går bra?” av Niklas Källner. 
 
Boken ger tips och råd kring småprat på ett mycket underhållande sätt. Förutom de tre punkter som jag tipsar om nedan, tar boken upp en massa intressanta exempel på vad man kan prata om och vad man absolut inte ska prata om. Hur tacklar man pratglada grannar, och hur länge kan man stå ut med en obekväm tystnad? Författaren väver in sina egna och andras historier i resonemanget, vilket gör att boken är väldigt rolig och lätt att läsa.
 

Värdet av småprat

Många tycker att det är meningslöst med småprat, eller kallprat som det också heter, och ibland har oviljan att kallprata till och med blivit något man stoltserar med. 
 
Vi hade under många år en hund och då uppstod många situationer där det krävdes småprat. Jag märkte att min sambo var mycket bättre på detta än jag. Efter att ha läst boken har jag fått en helt ny känsla för meningen med att bli riktigt bra på kallprat. Småpratet ska främst ses som en brygga för att komma vidare i en social gemenskap. Utan småprat blir det väldigt svårt att närma sig och knyta kontakt med nya bekantskaper. Ganska uppenbart egentligen, när man tänker på det. Vi kan alltså inte hoppa över småpratet och varför då inte bli riktigt bra på det?

Styrkan i de svaga banden

Ibland kan man kanske tänka att det inte finns någon mening med att småprata om det ändå är med en människa man inte kommer att träffa igen eller träffar väldigt sällan. Men enligt boken så finns det ett stort värde av så kallade svagare band (till skillnad från de band du har med dina nära och kära, vänner och familj). Bland annat nämner boken exempel på människor som fått jobb genom ytliga kontakter. Språkbolaget har exempelvis fått sitt största uppdrag någonsin genom rekommendation från en ytlig kontakt i vårt nätverk. 
Författaren beskriver också de ytliga kontakterna som broar som löper mellan olika nätverk och är fönster till omvärlden. Utan dessa kontaktvägar hade man varit som en isolerad ö. Det är ett intressant sätt att se på saken och något som jag tog till mig. 
 

Ringa först och mejla sedan

När vi ska förhandla eller lämna en offert är det vanligt att mejla. Men mejl har sina begränsningar, och det kan vara svårt att ta del av personens oro och farhågor i mejl.
Författaren föreslår därför att man ska ringa först för att skapa ett förtroende och få möjlighet att avläsa sådant som är svårt att läsa in i en mejlkonversation. Han nämner ett amerikanskt experiment där studenter skulle försöka sälja en bil via mejl. Hälften av studenterna fick ringa upp och prata med köparen i fem minuter i ett rent socialt samtal. De som ringt upp och pratat med köparen lyckades fyra gånger bättre med sin försäljning än de som inte haft ett samtal innan.

Text: Maria Lachonius
2020-01-26

läs mer: