Att göra affärer med Italien    

Sprakbolaget_bild Venedig

Vem skulle inte vilja ta en tur till Italien och göra affärer med det storslagna Rom eller det glittrande Medelhavet som bakgrund? Italien är ett enastående land att besöka och italienarna själva är stolta över allt de har att erbjuda. Kulturen, naturen, historien, arkitekturen… Och maten – glöm inte den.
 
Italienarna värnar lika mycket om sin kultur och sin familj, som om alla sina små och medelstora företag - som inte sällan gått i arv från generation till generation. Brist på riskkapital är en av anledningarna till att familjeföretagandet är utbrett.   

1.   Språket
 

Italienarna pratar mycket och högljutt och lägger stor vikt vid det talade ordet. För en nordbo kan det låta som om de grälar, men så är sällan fallet. På senare år har de blivit allt mer internationella och många talar ytterligare ett främmande språk förutom engelska, särskilt i näringslivet. Men kärleken och stoltheten till modersmålet ligger djupt. Därför kan det vara en bra idé för dig som besökare att lära dig några enkla fraser på italienska. Det visar på god ton och engagemang och ingen förväntar sig att du ska tala flytande.
   

2. Kroppsspråk
 

Italienarnas kroppsspråk är yvigt och nyanserat och kan te sig något överdrivet för en nordbo. De talar lika mycket genom gester och minspel som genom språket, och föredrar direktkommunikation snarare än samtal via mejl eller telefon. En del gester har specifika betydelser som är omöjliga att förstå om man inte känner till dem. Varning därför för att försöka härma det italienska kroppsspråket. Avstå därför hellre från gester om du inte är helt säker på vad de innebär. 

3.   Affärskultur
 

Italien är världens sjunde ekonomi, men drabbades hårt av finanskrisen 2008 och av coronapandemin 2020. Det hindrar inte att landet är en av världens ledande nationer när det gäller ingenjörskonst, industri, mode, textil och design. 
 
Såväl små som medelstora och stora företag ägs och drivs ofta av medlemmar ur en och samma familj, exempelvis Fiat och Benetton. Inte sällan är det familjens överhuvud som fattar alla slutgiltiga beslut, även om personen i fråga sällan eller aldrig medverkar fysiskt vid affärsmöten. Att skapa sig en tydlig uppfattning om företagsstrukturen är därför att rekommendera för den som ska göra affärer med Italien. 
   

4.   Möteskultur
 

Möteskulturen är inte lika strukturerad i Italien som exempelvis i de nordiska länderna. I Italien ser man möten mer som ett sätt att träffas och ventilera tankar, förslag och idéer. Även om det ibland finns en dagordning och talarordning, är dessa mycket flexibla.
 
En nordbo kan uppleva dessa möten som röriga, till och med på gränsen till kaosartade, men är man förberedd kan man sitta lugnt i båten och lyssna på diskussionen när det löper fritt. När den har lagt sig kan det vara läge att framföra sina egna åsikter och idéer.
 
Även om det är önskvärt att alla dyker upp i tid till mötet, är det inte säkert att det blir så. Var beredd på att mötets start kan blir uppskjutet. 

5.   Översättning till italienska
 

Då italienska är ett mycket uttrycksfullt språk, i synnerhet i talad form då det förstärks av ett tydligt kroppsspråk, är det mycket viktigt att hitta rätt översättare för varje enskilt projekt. Språkbolaget arbetar med ett antal översättare som har italienska som modersmål, och alla känner också väl till den italienska kulturen. Detta underlättar mycket, då det ofta krävs både rätt känsla och rätt tonalitet för att översätta en text till och från italienska. 

6.   Klädsel

Affärsklädseln kan bäst beskrivas som välvårdad alternativt ”smart-casual”, även om man inom områden som bank-, finans- och it-branschen oftast bär kostym och slips alternativt dräkt. Är man osäker på vad som gäller är det definitivt bättre att klä sig mer formellt än tvärtom, då italienarna alltid är noga med att välja snygga kläder av hög kvalitet, även om klädkoden är mer fritidsbetonad. Det anses normalt att komplimentera damer för deras klädsel och utseende.
     

7.   Måltider

Då många italienare vill lära känna den de ska göra affärer med är det mycket vanligt att bli utbjuden på lunch – mer sällan middag då den äts relativt sent. Tänk då på att inte starta måltiden med att prata affärer, utan småprata om maten, vinet, landet, kulturen och – helst av allt – fotboll, om du kan. Eller något annat specialämne du tror kan vara av intresse. 
 
Lunchen pågår i ett par timmar och består ofta av flera rätter. Till maten serveras vanligen vin, men det är absolut inte ett måste att dricka alkohol till maten. Måltiden avslutas med en stark espresso, antingen på restaurangen eller på ett närliggande kafé.  

 

© Språkbolaget 2021
Publicerad: 2021-06-10

Källor:
Global Business Culture, Doing Business with Italy

läs mer: