Att göra affärer i Storbritannien

Vi är nog många som har besökt Storbritanniens metropol London, men kanske inte lika många som har varit på den engelska landsbygden eller i de angränsande länderna Wales, Skottland, Irland och Nordirland. 

Under de senaste årtiondena har Storbritannien genomgått stora förändringar när det gäller tillverkning och produktion och allt fler företag satsar på teknologi och IT. Dock satsar man inte lika mycket på specialiserad kunskap och utveckling som i många andra länder, utan har en mer övergripande approach i många verksamheter.  
 

1.   Språket
 

Storbritannien är ett av Europas folkrikaste länder och de allra flesta bor i England. Då brittisk engelska talas av en stor grupp människor, är britterna inte lika beroende av att lära sig ett andra språk. Åtminstone inte jämfört med befolkningen i de skandinaviska länderna. 

Därmed inte sagt att det talas få språk i Storbritannien, men mycket av det beror på den stora variation av nationaliteter som bor i landet. Dock måste icke-européer numera klara ett engelskt språktest om de önskar bosätta sig i Storbritannien. 
 

2.  Översättningar till brittisk engelska
 

Britterna är kända för att vara ytterst korrekta i sitt sätt att kommunicera med andra, vilket inte minst gäller i affärssammanhang. Artighet anses vara nästintill en dygd och även om det är något negativt som måste diskuteras sker det under hövliga artiga former.

Det finns förstås olika dialekter och nyansskillnader i det brittiska språket som gör att det kan vara svårt förstå vissa specifika uttryck och fraser. Precis som med alla andra språköversättningar är det därför viktigt att hitta en översättare som har förmågan att hitta den rätta känslan och tonaliteten. 

På Språkbolaget har vi förmånen att arbeta med många duktiga översättare som dels har engelska som sitt modersmål, dels känner till den brittiska kulturen. 
 

3.   Kroppsspråk
 

Britterna i allmänhet, och kanske engelsmännen i synnerhet, är kända för sin speciella humor som inte sällan beskrivs som torr och intelligent. Många av oss förknippar nog också brittiskt kroppsspråk med skådespelarna John Cleese och Rowan Atkinson, och humor används ofta som en ingrediens i affärssammanhang för att lätta upp stämningen.  
Dock är britterna ganska sparsamma med yviga gester och rörelser när de för ett vanligt samtal, och att framhäva sig själv och sina egna prestationer anses vara att förhäva sig. 
   

4.   Affärskultur
 

I Storbritannien arbetar man ofta i team och medlemmarna i teamet tillför ofta någon form av expertkunskap. De förväntas dock kunna inta ett generellt förhållningssätt till såväl företaget som de beslut som fattas, och att ses som en lagspelare är definitivt något positivt. 

Kvinnor innehar i större utsträckning höga positioner i Storbritannien jämfört med många andra Europeiska länder. Majoriteten av dem arbetar inom service- och högteknologiska yrken. 
  

5.   Möteskultur
 

I Storbritannien tenderar man att ha många möten, dock inte nödvändigtvis lika väl förberedda som i exempelvis Sverige. I synnerhet inte i startskedet av ett projekt, då möten anses vara ett forum för öppen diskussion och bollande av idéer. I ett inledningsskede behöver det därför inte finnas någon dagordning, och det inledande mötet avslutas ofta med att ett nytt möte bokas in. 
 

6.   Klädsel

Affärsklädseln är något mer strikt än ”smart-casual”, särskilt inom yrkesområden som juridik, bankväsendet och finansmarknaden. Affärsmän i grå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips är en vanlig syn i Storbritannien, likväl som affärskvinnor i pennkjol, kavaj och en proper blus eller skjorta. Då det ofta regnar i Storbritannien kan det också vara smart att packa ner en praktisk regnkappa och ett rejält paraply för den som ska dit i affärer.  
 

7.   Måltider

I affärssammanhang är det vanligast att bli utbjuden på lunch snarare än middag. Inte sällan ses lunchen som en förlängning av ett föregående möte, vilket gör att det oftast är accepterat och ibland förväntat att diskutera affärer under lunchen. 

Det är relativt vanligt att dricka alkoholhaltiga drycker i samband med lunchen. Det är dock inget tvång att tacka ja, men vill man ta seden dit man kommer kan det vara bra att vara förberedd på att det är vanligt förekommande. Det är också vanligt att man ger serveringspersonalen extra dricks innan man lämnar restaurangen (10%).  
 

Källor:
Doing business with Great Britain, Global Business Culture
The UK - British business culture, Passport to Trade


Språkbolaget, 2020-03-31 

läs mer: